FOLLOW THE JOURNEY!

The adventures and escapades of a norseman. Lost and a long way from home, but with a motto: "Kill only time, take only memories, leave only bubbles".

The "old section", the one containing the central America trip 2007 is in Norwgian only, and a messy thing it is. I will try to keep this one cleaner:) I should also mention that my motto is stolen form the Utila Dive Center logo. What a place! Got a few pcitures from the trip, gathered in the slideshow to the right, but I will try, or rather make sure, not to loose my camera this time.

The slideshow below will be updated when ever I put a new picture in a post.

Enjoy!

Sunday, January 14, 2007


Jeg sitter naa i Tulum. En liten by ved havet. Etter en liten bomtur sydover er jeg ved mitt maal, det karibiske hav. Det var vel egentlig ikke bomtur heller, men fulgte noen damer sydover, ombestemte meg og dro til Tulum. Det angrer jeg ikke.Forrige tirsdag ble jeg plukket opp utenfor hostellet i Merida i nitiden. Naar vi leverte bilen loerdag morgen hadde vi kjoert over 700 kilometer. Jeg kunne gjerne ha kjoert 700 til. Yucatan er et fantastisk omraade aa ture rundt i. Veiene er relativt gode, norsk standard, og folket er fantastisk hyggelige. Vi fulgte smaaveier, libre, og ikke motorveien som er avgiftsbelagt. I motsetning til aa busse rundt, ga dette oss muligheten til aa se landsbyer og snakke med lokalbefolkningen. Man burde kunne spansk. Man klarer seg med engelsk, men faar mye mer ut av det hele om kan snakke med de lokale.

Vi bestemte oss for en rute som kunne innebaere ganske mange gamle steinhauger. Ruta Puuc. Puuc er vel hele omraadet, fylt opp med uttalige gamle mayasites. Foerste maa var Uxmal. Uxmal var rett og slett fantastisk. Aldri kommer jeg til aa se noe lignende trur jeg. Det er ikke den stoerste av sites'a, men ligger i et fantastisk omraade. Og ikke minst er det saapass langt unna Cancun, i motsetning til Chichen Itza som er overfylt av turister innen tolv. Omraadet domineres av Magikerens pyramide, som er godt bevart. Det er et stort omraadet med en prebasketbane og et enormt palass. Det ligger flere pyramider der, men med unntak av en, hvor kun trappene er gravd ut, ser de kun ut som sma aaser. Magikerens pyramide var desverre stengt av, men kunne klatre Pyriamid el Grande, den med trappene. Det ga en enorm utsikt. Jeg trur nok kanskje Uxmal var en av favorittene, men igjen alle hadde sitt aa by paa. Ogsaa de mindre.

Neste stopp var Kabah. Et mindre omraade. Dette var egentlig et enormt anlegg, men flere av pyramidene er ikke gravd ut, og kommer antageligvis ikke til aa bli det heller. Det som gjorde Kabah saa unikt, bortsett fra det faktum at vi var praktisk talt aleine, var Maskeveggen. En hel vegg dekket av Chac Mool masker, regnets gud. Kjennes igjen paa nesen. Siste stopp for dagen var Sayil. Ogsaa en rolig liten site. Vi var fire som var her, antageligvis siden det var rett foer stengetid, men et herlig sted med mye fred. Smaasteder som dette er gode til aa ta en lunsj. Helt uforstyrret, og i fantastiske omgivelser.

Vi endte dagen ved en liten landsby, Santa Elena. Koselig liten by. Det var merkbart at de fleste busser svinger utenom byen, for vi var en slags attraksjon. Vi tok noen runder billjard og de lokale samlet seg i rommet, spesielt de eldste og yngste. Herlige folk!

Vi startet neste dag med aa besoeke Xlapak og Labna. Begge rolige steder og lite besoekte. I Xlapak var vi alene. De er ikke som Uxmal, men
absolutt verdt et besoek om man kjoerer selv. Herlige omgivelser. Turen gikk videre Loltuns grotter. Seks kilometer med grotter. Mayaene som paa disse grottene som en inngang til underverden. Det har jeg forstaaelse for. De var et fantastisk syn. Enorme stalakitter og haller. Kunne fint ha vaert Dovregubbens haller.

Vi kjoerte innom Ticul for proviant.... Tequlia, brygg og stearinlys. I Ticul var det ogsaa tilstander. En by jeg kunne tenkt meg aa hatt litt tid i, men vi maatte til Piste, faar aa naa Chichen Itza tidlig for aa unngaa turistmassene. Dette skulle vaere siste kvelden til Daan, saa vi maatte ha en verdig avslutning. Bobla ble doept med en shot tequila, og jeg endte opp i stolen utenfor cabanaen. Kl. ni om morgenen vaaknet jeg.... myggen liker meg her og! Foerste stopp, Chichen Itza. Det kanskje mest imponerende synet jeg har hatt. Det var enormt. man maa nok vaere der tidlig for aa ha noe glede av det, for klokken tolv er det stappfullt. Omgivelsene er heller ikke saa bra, men er defenitivt verdt aa sjekke det ut.

Veien gikk saa innom en cenote, en underjordisk vannkilde. Det er fullt av dem over hele Yucatan, og var Mayenes vannkilde. De ble ogsaa brukt til ofringer. Vi vurderte og svoemme litt i den, men valgte heldigvis aa stikke til Ek Balam. Ek Balam ble vaar siste site. Dette ogsaa et av de mindre stedene og lite beoekt, ihvertfall saa seint som vi var der. Alle bygg kunne klatres, og det ga en fantastisk utsikt over jungelen. Absolutt verdt turen.



Daan
bestemte seg for aa ta en natt ekstra. Saa atter en tequlia runde, og en runde sjakk som endte godt. Planen min var egentlig aa ta buss fra Valladolid til Tulum, hvor jeg er naa. Istedet ble med Daan tilbake til Merida.
Jeg tok et annet hostell en foerste gang , Nomadas. Her moette jeg fire amerikanske damer, dvs. ei var svensk, men alle bodde i New York. Moette ogssaa en nordmann som kom rett fra Cuba. Gaar en del rykter om at CAstro har vaert doed siden Raul fikk makta.... skulle ikke forundre meg. Menmen... et par dager i Merida ja, saa bussen til Chetumal, og naa er jeg i Tulum. Her blir det dykkersertifisering og avkobling i minst en uke, her trives Hovigs!

Alt for denne gang!
Bildene fra topp, Daan og bobla, Magikerens tempel i Uxmal, Palasset i Uxmal med magikerens tempel i bakgrunnen, fra maskenes vegg i Kabah, fra grotten i Loltun og til sist Chichen Itza.

1 comment:

  1. Godt å se at du skriver igjen! Hvordan overlever du varmen i den pelsen din? Skriv oftere, er innom her hver dag. Misunner turen din. Faen meg bra du kom deg avgårde =P

    ReplyDelete